Jurassic Parc

8 augustus 2017 - Labuan Bajo, Indonesië

Komodo Dragons
Dinsdag 8 augustus - Om 7 uur opgehaald om de Komodo draken te gaan bekijken. Na anderhalf uur met een speedboat komen we aan op Pulau Padar. Daar beklimmen we een berg vanwege het adembenemende uitzicht over drie baaien. Xenia is misselijk van een niet goed gare hotdog van gisteren, maar klimt ondanks dat wel een half uur naar boven, zodat we een nieuwe superfoto kunnen maken voor in de kast. Terug beneden gooit ze haar hele maaginhoud in het helderblauwe water.
Door naar Pulau Rinca. Via een smalle doorgang komen we in een baai met een aanlegsteiger. Xenia gaat met de gids Alphons niet verder mee dan tot de barakken bij de ingang. Daar liggen genoeg draken. De Komodo varanen eten maar één of twee keer per maand. Ze jagen op hun prooi en bijten dan, waarna ze de prooi soms wel twee weken achtervolgen, totdat hij bezwijk van het gif van de beet. Wij overleven maar 5 tot 8 uur. De buffel en herten op het eiland staan op het menu voor de komende maand. Er zijn ongeveer 1500 draken op het eiland. De populatie is stabiel, omdat ze ook elkaar opeten. Dit is de paartijd. Als de eieren, 15 tot 30 per nest, zijn gelegd, duurt het 8 tot 9 maanden voor ze uitkomen. De jongen zijn 30 cm lang en volledig op zichzelf aangewezen. Om niet te worden opgegeten door hun ouders klimmen ze de bomen in.
Op de terugweg gaan we naar één van de twee snorkelplekken bij ....... Heel veel leuke visjes zwemmen hier, er zijn oranjeroze zeesterren, zeeëgels en mooi koraal. De tweede plek slaan we over. Straks gaat de zon onder, een fantastisch mooi gezicht. Eten doen we net als gisteren bij Made in Italy.

1. Joan:
    8 augustus 2017
    Lekkere ouders die hun eigen kinderen als een hapje zien. Maar Xenia is een kei, helemaal de berg op.
  2. Fam. Bos:
    9 augustus 2017