Handel en kunst in Mycene

28 juli 2014 - Mýkines, Griekenland

Mycene is ongeveer 20 minuten rijden. De citadel, een ommuurd paleiscomplex, is in1874 ontdekt door archeoloog Heinrich Schliemann. Je gaat de citadel binnen via de Leeuwenpoort. Via een trap van 99 treden kom je bij een waterreservoir diep onder de citadel. Dit werd gebruikt bij belegeringen. De bloeitijd van Mycene was van 1700-1100 BC. Daarna werd de stad verlaten.
De cyclopische muren waren 14 meter breed en onneembaar. Er zijn tabletten gevonden met het Linear B schrift, dat in 1952 werd ontcijferd.
In de 13e eeuw BC heerste Koning Atreus, die de zonen van zijn broer Thyestes vermoordde en hen aan hem voorzette als vleesgerecht. Atreus werd door deze daad door de goden vervloekt. De erfgenaam van Atreus was Agamemnon die rond 1250 BC met een vloot naar Troje ging om de Trojaanse prins Paris te straffen voor de ontvoering van Helena, de vrouw van zijn broer.

In de middag rijden we naar een kiezelstrandje bij Nafplio om te snorkelen. Vroeger kwamen hier veel oude mensen, nu is het hip.
Tot mijn grote vreugde zwemmen de vissen hier gewoon tussen de badgasten door. Verderop langs de rotsen zijn er meer en iets grotere vissen te zien.