Kasteel van Sint Joris

11 augustus 2015 - Tavira, Portugal

De fundamenten van het Castelho de São Jorge stammen uit de 6e eeuw BC. Het kasteel werd in 1147 veroverd op de Moren. De verovering van het kasteel en  Lissabon was het grootste wapenfeit van de Tweede Kruistocht. Bij de ingang staat een beeld van Sint Joris en verderop ook één van Martim Moniz, die zich in een kier van de poort van het kasteel zou hebben geworpen waardoor de christelijke ridders naar binnen konden. Vanaf het kasteel heb je een goed uitzicht over de stad.

Er is een camera obscura, maar helaas is de laatste rondleiding vol. Iets voor de volgende keer. Lunch bij Chapito a mesa, goede wifi! Diner in het straatje tegenover het appartement.

Dinsdag pakken we de koffer en staan voor 11 uur buiten. We lopen naar de parkeergarage. Mijn portemonnee wordt gestolen, pinpas en CC blokkeer ik en na 4 keer de weg te hebben gevraagd, kom ik bij een politiebureau. Bas en X wachten intussen op het plein bij de parkeergarage. Ik word doorgestuurd naar de toeristenpolitie. Na even wachten kan ik aangifte doen. Een aardige agente verzekert me dat het niet mijn fout is.

Twee uur later vertrekken we alsnog naar Tavira. In de Pousada van Tavira is het goed toeven. Ook hier is een zwembad. Bij de Ponte Romana, die uit de 12e eeuw stamt, dus niet uit de Romeinse maar de Moorse tijd, kun je lekker Italiaans ijs eten. Toen de Ponte was ingestort door een overstroming op 3 december 1989, is er een noodbrug gebouwd over de rivier. De noodbrug is er nog steeds, zij het enigzins aangetast. Repareren doen ze niet, omdat het een tijdelijke brug is... De rivier die door Tavira stroomt heeft twee namen, de Ségua en de Gilão, waarom weet schijnbaar niemand. Diner in de Pousada.

1. Jan:
    14 augustus 2015
    Pech dat de portemonnee gejat is, was zo'n leuk exemplaar, maar goed dat je alles blokkeert, ook je id papieren indien in portemonnee?

Maar laat je er niet door afleiden, geniet nog maar nu het nog kan!