Prambanan

27 juli 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Donderdag 27 juli - Vandaag vertrekken we iets later, om 7 am. We zijn allemaal moe. De Prambanan is ruim een half uur rijden. In de verte ligt de zeer destructieve Gunung Merapi (2930 m), die bij de laatst uitbarsting in 2010 353 mensen doodde.
Alle 244 Hindu tempels van de Prambanan zijn gebouwd tussen de 8e en de 10e eeuw AD, toen de Boeddhistische Sailendras het zuiden van Java regeerden en de Hindu Sanjayas van Oud Mataram het noorden. Er zijn tot nu 19 tempels gerestaureerd. De grootste tempel, Candi Shiva Mahadeva, is gewijd aan Shiva, de vernietiger. Aan de basis vind je medaillons met kleine leeuwen met aan beide zijden kalpatura, trees of heaven. Daarnaast veel reliefs met kinnara, half-mens, half-vogel hemelse wezens. Aan de binnenkant van de gallerij wordt het verhaal verteld van de Ramayana, hoe Rama's vrouw Sita wordt ontvoerd en hoe Hanuman, de aap-god en Sugriwa, de witte aap generaal, haar vinden en bevrijden.
Toen de de Hindu koningen naar Oost-Java verhuisden, werd de site verlaten. Pas in 1885 werd er een poging gedaan de site schoon te maken, een eerste reconstructie begon in 1937.

1. Joan Bos:
    7 augustus 2017
    Maar hoe ervaren jullie het?

En idd. veel actieve vulkanen daar in Indonesië.
  2. Joan Bos:
    7 augustus 2017
    Klinkt wel een beetje als "Planet of the Apes" met die witte aap generaal. Dit was dus een goede witte aap, zo begrijp ik.