Nog drie dagen

30 augustus 2013 - Amsterdam, Nederland

Dinsdag. Puerto Lopez is een stoffig plaatsje waar de inkomsten zo te zien vooral uit visserij en toerisme komen. De strandtentjes liggen er verlaten bij. Het is net te fris om op het strand te gaan liggen. We nemen nog wel een duik in de oceaan.

Maar er zijn nog meer leuke dingen om te doen. De tattoo-shop eigenaar heeft nog een blauwe maandag in Den Bosch gewoond. Voor slechts 1 boek kun je salsa-lessen krijgen. De vrolijke muziek die we horen blijkt van een harmonie op een schoolplein te komen.

Woensdag om 12 uur zitten we in de bus naar Guayaquil. Een ander Nederlands gezin  zit in dezelfde bus en neemt aansluitend het vliegtuig. Wij gaan eerst naar Manso Guest House om het dagboek van X op te halen. In Guayaquil eindelijk weer lekkere tostadas van de frutillabar op de hoek. X haalt ze zelf. Bij Sweet & Coffee eten we de lekkerste Triple Fudge Brownie ooit. Diner bij Parrillo del Nato. De wijn is niet lekker, maar dat is eigenlijk bijna nergens, behalve bij Il Giardino.

Donderdag eerst de Malecón op en neer gerend. Lekker zo vroeg. Er zijn nog twee dingen die we willen zien voordat we naar het vliegtuig gaan. In Las Peñas de opgeknapte historische wijk beklimmen we de 444 treden naar de vuurtoren. Goed uitzicht over de stad. Bij café Victoria drinken we koffie. Er zit een witte reiger tussen de eendjes in het water.

Aan de rand van het centrum tegen een andere heuvel aan ligt de algemene begraafplaats uit 1823. Er liggen hier 700.000 mensen begraven. De graven zijn voor een groot deel bovengronds gestapeld waardoor het net lijkt alsof je tussen appartementsgebouwen doorloopt.

De Triple Fudge Brownies bij Sweet & Coffee zijn op. Tijd om weer naar huis te gaan. 9850 km verderop ligt Amsterdam.

P.S. Op het reisblog staan nu ook drie links naar filmpjes.