Dé Akropolis en andere restanten uit de oudheid

25 juli 2014 - Athene, Griekenland

In Athene kan je voor €12 een ticket kopen voor de Akropolis en nog zes andere sites in Plaka, het centrum.

We lopen naar de poort van Hadrianus, keizer van het Romeinse Rijk van 117 tot 138 AD. Via de Tempel van Zeus, waarvan nog 15 van de oorspronkelijk 104 17 meter hoge zuilen overeind staan, lopen we naar de Romeinse Agora. Hier staat de Toren der Winden, het Horologion van de Syrische atronoom Andronikos Kyrrhestos uit het jaar 48 AD. Op het achthoekige gebouw staan afbeeldingen van de acht winden, waaronder Boreas de Noordenwind en Zephyros de Westenwind. Helaas hing er groen gaasdoek vanwege restauratie om de toren.

Ook staat er nog een muur overeind van uitgebreide bibliotheek van Hadrianus. Hij wilde van Athene de cultuurhoofdstad van het RR maken en liet daarom een grote bibliotheek bouwen met een aula en nog andere faciliteiten. In 267 is de bibliotheek zwaar beschadigd door de Herulen, een Oost-Germaanse stam.

Naast zon zijn er vandaag ook wolken wat de hitte draaglijker maakt. We besluiten in de middag de Akropolis te bezoeken. Ook hier wordt er gewerkt aan het voortbestaan van de monumenten. Het Parthenon, de beroemdste tempel, werd gebouwd ter ere van de godin Athena tussen 447 en 438 BC in opdracht van Pericles.

1. Jan:
    28 juli 2014
    goed verhaal weer wat geleerd ic de herulen