Het Archeologisch Museum

26 juli 2014 - Athene, Griekenland

Aangezien we gisteren al naar de Akropolis geweest zijn, kan ik vandaag eerst een uurtje lopen in the National Garden. Deze ligt naast het het Parlementsgebouw waar de bekende Griekse wacht loopt met de pompoentjes op de schoenen. Voor het Parlementsgebouw ligt het Syntagmaplein bekend van de vele demonstraties. Als ik langs het hek loop, kan ik de silly walks van de wacht zien.

Het Archeologisch Museum is de tweede attractie van Athene die je gezien móet hebben. Hierin bevinden zich vondsten vanuit de Prehistorie tot en met de vijfde eeuw AD. We zijn vooral geïnteresseerd in de Myceense vondsten, Antiek Thira en andere locaties op de Cycladen waar we geweest zijn. Er is een enorme hoeveelheid vazen. Aan de tekeningen en de kleuren kan je zien uit welke periode ze komen. Een aantal dingen is gerestaureerd met geld van een donor zoals bijvoorbeeld het bronzen beeld van de kleine ruiter dat gevonden is voor de kust.

Veel sieraden, gebruiksvoorwerpen en vazen in goede staat komen uit graven waar ze beschermd waren, Dit in tegenstelling tot vondsten uit gebouwen die getroffen waren door aardbevingen, oorlog of brand.

's Middags gaan we naar de oude Agora, deze was een ontmoetingsplaats voor de Atheners. Dit is ook de plaats waar je naar de grote filosofen kon luisteren en waar recht werd gesproken. De nieuwere Romeinse Agora was meer een commercieel centrum.