De weg naar Nafplio via Korinthos

27 juli 2014 - Korinthe, Griekenland

Athene inkomen blijkt gemakkelijker dan eruit, tenminste als je niet naar de haven van Piraeus wilt. Op een zonovergoten zondagmorgen slepen we de koffers naar de Seat die we net hebben opgehaald. Er is iets mis met één van de wielen van mijn koffer.
Vanaf Athene gaan we naar Nafplio. Dit leuke stadje ligt vlakbij diverse stranden en in de omgeving van Mycene en Epidaurus. We passeren het Korinthekanaal zonder het te zien. Boten werden in de oudheid vanwege de woeste Kaap Matapan, de zuidpunt van de Peleponnesos 6 km over de landengte getrokken en aan de andere kant weer te water gelaten. De aanleg van het 23 m brede kanaal begonnen door keizer Nero werd pas tussen 1882 en 1893 voltooid.
Het oude Korinthe dankte zijn welvaart aan het goederenvervoer over deze landengte. De stad werd gesticht in de neolitische tijd, in 146 BC verwoest door de Romeinen en in 50 BC weer opgebouwd door de Romeinen. In de Byzantijnse tijd werd korinthe weer verwoest, dit keer door aardbevingen. Er zijn twee bronnen. De bron van Peirene die nog altijd in gebruik is en de bron van Glauke. Glauke was de tweede vrouw van Jason, één van de Argonauten. De eerste vrouw van Jason, Medea werd jaloers, vermoordde haar kinderen en gaf Glauke een vergiftigde mantel. In een poging het gif tegen te gaan, sprong Glauke in de bron, maar het was te laat. De ruïnes vormen het grootste Romeinse stadgebied in Griekenland.
We eten een salade in het dorp bij een Grieks-Canadese die met haar moeder naar Griekenland was geëmigreerd. Ze was niet van plan weer terug te gaan. Hier was meer tijd om andere dingen te doen dan werken.