De Andean Explorer naar Cusco

20 augustus 2016 - Cusco, Peru

Op vrijdag staan we vroeg op voor de 10,5 uur durende reis met de Andean Explorer, een mooie trein van Perurail, met schemerlampjes op de tafeltjes en fauteuils. Vertrek stipt om 8 uur. Na een uur rijden we door Juliaca, waar de marktverkopers hun waar hebben uitgestald naast en op (!) het spoor. Mensen zwaaien naar ons als we voorbij rijden. Na aankomst gaan we met een taxi naar het Costa del Sol hotel. We eten wat bij een willekeurig restaurantje en dan wordt Bas ziek van de spaghetti bolognese.
Bas ligt de hele volgende dag in bed. Ik koop medicijnen en ga dan maar alleen naar de 18e eeuwse kathedraal. De buitenkant van de kathedraal heeft een renaissance stijl, terwijl de binnenkant volledig doorgeslagen barok is. Overal is veel goud en Boliviaans zilver. Er hangen circa 400 Cusco School schilderijen. Deze zijn te herkennen aan de inheemse dingen die erin zijn verwerkt, zoals fruit en drank. Maria wordt weergegeven als een soort berg, de Pachamama of moeder aarde. Het beroemde schilderij van Marcos Zapata, het Laatste Avondmaal, hangt er ook. Het gebraden lam is hier vervangen door een cavia, op het bordje onder het schilderij staat echter dat het een viscacha, een wilde chinchilla is. De viscacha is de beschermer van de meren en de bergen en het zou daarom logischer zijn dat deze op tafel ligt.
Er wordt weer gedanst voor de kathedraal.

1. Jan:
    25 augustus 2016
    waarom wordt er weer gedanst?